Entrevistem a en Guillem Lacoma, formador del programa d’inserció sociolaboral d’ASSÍS Verd

Avui parlem amb en Guillem Lacoma, actual formador de l’exitós curs d’inserció laboral que ofereix ASSÍS des de fa sis anys i sobre el que pot ampliar informació en aquest enllaç.

(P) Hola Guillem, primer de tot parla’ns de tu. A què et dediques professionalment?

(R) Sóc enginyer agrícola especialitzat en paisatgisme des de 1999.

(P) Com vas entrar en contacte amb aquest projecte d’inserció sociolaboral?

(R) El contacte va ser a través d’una de les empreses que donaven servei a un dels espais on intervenim i que pertany a la Universitat de Barcelona. Des d’ASSÍS se’ls va preguntar si coneixien a algun tècnic que pogués i volgués donar classes. Aquesta empresa em coneixia i em va posar en contacte amb el Kike Fontán, el responsable de l’àrea d’ocupació i formació. D’aleshores ençà segueixo vinculat a l’entitat.

(P) Quin rol assumeixes durant la formació?

(R) Principalment, i amb l’ajuda dels voluntaris, intento portar a la pràctica les indicacions de l’equip tècnic d’ASSÍS per treballar amb els alumnes. Aquestes indicacions passen, per exemple, des de guanyar autonomia, prendre decisions, agafar hàbits de treball, saber comunicar, aprendre a planificar-se les tasques, treballar en equip, saber escoltar, organitzar-se, i altres habilitats necessàries independentment del tipus de treball que es desenvolupi.

(P) Podries parlar-nos del curs? Com és una jornada normal de treball a ASSÍS Verd?

(R) Sempre comença uns minuts abans de les 9h cada dimarts i divendres. En la sala del curs parlem de com ha anat la setmana, expliquem quines feines hi ha previstes i planifiquem i distribuïm grups de treball per a cada espai. Si hi ha alguna dificultat o falten eines es comenta i es programa per la següent sessió o es busca una solució.

(P) Com et coordines amb el responsable d’ocupació del centre, en Kike Fontan?

(R) Cada dia de curs, abans de començar fem una petita trobada que, en funció de les necessitats i/o situació de cada alumne, és més o menys llarga. Allà explico què farem, què necessito per a pròximes sessions o si hi ha qualsevol aspecte a resoldre que requereixi una reunió planificada. Adaptar-nos a cada cas és un requisit imprescindible per acompanyar de manera correcta.

(P) A quins tipus d’espais desenvolupeu la formació?

(R) Actualment disposem de quatre espais repartits entre els dos dies de formació.

Els dimarts ho desenvolupem a l’espai del carrer Manacor 1 de Barcelona. Els divendres tenim 3 espais diferents on actuem: els horts de les instal·lacions de la Universitat de Barcelona, el terrat del Centre Obert d’ASSÍS, on tenim unes taules de cultiu i un espai que ens ha cedit la congregació de les Benedictines on podem practicar el treball agrícola.

(P) Alguns dels alumnes fan pràctiques a centres educatius on desenvolupen sessions amb els seus alumnes. Com viuen ells aquesta experiència?

(R) La seva relació amb els centres educatius amb els quals hi col·laborem és una altra part del curs que repercuteix molt positivament en els nostres alumnes. Assumir el rol “d’experts” durant les sessions amb els infants els empodera i els fa guanyar en seguretat i autoconfiança.

La idea del curs és la de proporcionar a l’alumne les eines bàsiques (...) I sobretot habilitats per superar les demandes del mercat laboral.

(P) Quines dinàmiques de treball diferents es produeixen?

(R) Com deia abans, primer de tot planifiquem les tasques a fer en funció dels usuaris que han vingut al curs i de les necessitats de l’espai. També és cert que a vegades la  climatologia o les demandes dels mateixos alumnes en matèria de coneixements tècnics ens obliga a canviar el programa del dia.

Un cop es té la foto del dia es fan els grups de treball i s’explica de forma clara què es vol aconseguir amb les tasques que s’han de fer s’inicien les tasques. Aquests grups de treball es fan pensant en com es retroalimenten. Hem de tenir en compte que la comunicació interna, la col·laboració, l’aportació d’unes i altres persones millora al col·lectiu.

A cada grup s’assigna a una o vàries persones del voluntariat d’ASSÍS. La meva feina després és anar seguint cada grup en cada espai i fent notar el que estan fent bé i el que no, i fent les correccions necessàries, però sempre intentant fer que siguin els alumnes els que arribin a la deducció final.

A ASSÍS Verd busquem el valor propi de cada persona i el posem en relleu.

(P) Quins aspectes de la persona creus que fomenta el curs?

(R) La idea del curs és la de proporcionar a l’alumne les eines bàsiques per optar a feines relacionades amb la jardineria i l’horticultura amb els mínims coneixements i sobretot habilitats per superar les demandes del mercat laboral.

M’agrada parlar d’aquest tema fent un paral·lelisme entre un dels espais als quals hi treballem, el del carrer Manacor, i el procés que segueixen les persones que finalitzen el curs. Es tracta d’un jardí amb una finca que, amb molta feina i esforç, hem aconseguit transformar en un agradable i cuidat indret. I ho hem assolit fent servir els mínims materials externs possibles, recuperant l’espai amb els seus propis recursos. Com deia, el que fem a ASSÍS Verd té força semblança amb això: busquem el valor propi de cada persona i el posem en relleu.

(P) Has comentat abans que et trobes amb perfils molt diferents d’alumnes. Com aconsegueixes motivar a aquestes persones?

(R) Doncs sempre mirem de realçar el valor de la seva feina per motivar i trencar “l’efecte zombi” dels alumnes. Has de fer sentir a una persona que el seu treball és essencial, que tothom forma part d’un conjunt i que la seva feina, per petita o simple que sigui (escombrar una zona del jardí, per exemple) és una aportació essencial al resultat final. També juguem amb el canvis i les millores que es produeixen als espais on treballem per tal que en siguin conscients de la importància del que fan. És una bona forma de fer veure a les persones el sentit de la seva feina, mitjançant els resultats.

Gràcies pel teu temps i la teva feina Guillem. Esperem poder seguir comptant amb la teva col·laboració almenys sis anys més.

Gràcies a vosaltres.